fem smarta tips för en mer besökt blogg !

Uppdatera ofta

Jag intervjuade nyligen till en artikel om att tjäna pengar på din blogg till Allt om PC 12-2007. Han pratade bland annat om vikten av att uppdatera ofta. Minst tre inlägg om dagen ligger proffsbloggare på, om man generaliserar lite.

Men det är smart att sprida ut publiceringen under dagarna, och inte låta alla inlägg komma under en timmes tid på kvällen. De allra flesta bloggverktyg låter dig välja när inlägget ska publiceras. Använd denna funktion. Jag skriver exempelvis alla mina inlägg på kvällar och morgnar, och låter sedan dem läggas upp under hela nästkommande dag. Det måste jag, eftersom jag har ett vanligt jobb också, där jag inte kan sitta och blogga.

Håll koll på statistiken

Statistik är inte bara till för att se hur många besökare du har. Jag använder själv Sitemeter för att mäta besökare och sidvisningar, men sedan kör jag också WordPress-pluginet FireStat för att kunna läsa av vilka inlägg som är mest lästa.

Jag kontrollera med jämna mellanrum vilka inlägg som besöks mest, och varifrån besökarna kommer. Utifrån detta kan jag lära mig vilken typ av inlägg som är mest intressant för mina läsare. Dessutom ser jag vilka inlägg som lockar flest nya besökare från sökmotorer. Dessa inlägg ser jag till att hålla uppdaterade.

Jag har ett par postningar som dagligen drar flera hundra besökare från Google och andra sökmotorer. Om jag skriver nya inlägg som är relevanta, så uppdaterar jag de gamla inläggen för att försöka behålla besökaren som kom från sökmotorn. Jag vill att hon ska stanna kvar på sajten, läsa fler inlägg och förhoppningsvis bli så nöjd att hon lägger upp ett bokmärke eller börjar prenumerera på RSS:en.

Länka till äldre inlägg

Det är naturligtvis inte lätt att hålla reda på allt man har skrivit om, speciellt inte om man publicerar runt fem inlägg om dagen. Men det är värt att försöka. Det är nämligen en bra idé att länka till gamla inlägg om du skriver om saker som har med dem att göra. Skriver du ett inlägg om en viss programvara, som du tidigare har testat, ska du länka till ditt test.

Det här är bra både för dig och besökaren. Du får besökaren att stanna kvar på sajten, och besökaren hittar lätt mer information om ett ämne hon är intresserad av. Använd därför din bloggs sökmotor för att leta upp relevanta äldre inlägg. Det kanske tar lite tid men det är det värt.

Listor över inlägg

Ni som läser min blogg kontinuerligt vet att jag lägger upp listor över inlägg då och då – speciellt på måndagar och fredagar, då jag sammanfattar de inlägg som publicerats under helgen respektive veckan. Det här tycker jag är ett bra sätt att ge okontinuerliga besökare en snabbgenomgång. Jag tycker det är slöseri med inlägg att bara publicera dem och sedan glömma bort dem. De är inte värdelösa bara för att de fallit bort från din förstasida!

Ett annat tillfälle då jag tycker listor över inlägg är bra, är exempelvis om man vill sammanfatta ett ämne. Som när jag skrev om en ny ultraportabel dator. Då passade jag på att lista andra ultraportabla datorer som jag skrivit om tidigare. Ibland brukar jag också publicera topplistor över de mest lästa inläggen. Det gillar jag när andra bloggar gör, så då gör jag också det.

Underskatta inte siffrans värde

Om du pingar Nyligen och länkar till Intressant i ditt inlägg, kommer ditt inlägg att hamna på Intressant. Du har också chans att hamna hos Knuff. För att du ska hamna på förstasidan hos Intressant krävs det att du har en bra rubrik som folk klickar på. Samma sak gäller egentligen även för att dra trafik från din RSS-fil (i alla fall om du inte publicerar hela inläggen i RSS:en) samt via sökmotorer. Bra rubriker regerar helt enkelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0